lördag, september 03, 2016

Skördefest


vid eknäs hamn
Typiskt Gullan här att vakna tidigt på lördagsmorgon. Jag satte igång diskmaskin och tvättmaskin och donade. Jag satte på nyhetsmorgon. Den här nya Hooverboard ska det vara lag på att man ska åka med lampor, blinker och tuta och hjälm – kunde man inte tala om kravet direkt när den kom ut?! Det går ju fort och hur ska man få ungdomarna att använda hjälm och tuta och blinkande bös? 
Sen kom min gubbe upp på morgonen och vi gjorde i ordning oss. Vi stack iväg och var uppe halvtvå i Säffle. Vi stanna vid Coop och tog ut pengar, för vi visste inte om vi var tvungna att ha det på skördefesten. Men det är modernt nu, de kör ju med Swish. När jag står inne på Coop, så träffar jag min mamma och hennes väninna! Det var ju väldigt knepigt att jag träffa dem därinne. Vi bestämde att vi skulle åka och hälsa på henne senare. 

Vi åkte ut till Herrestad, första stoppet där. Min morfar var ”rättare”, det är det ingen som vet vad det är idag. Det är förman, som han var på en stor herrgård, härute på Värmlandsnäs. Vi stannade och köpte Mor Carinas ostkaka – den är så go! Jättegod och mumsig! Vi köpte några pistagekakor också. Det var första stoppet. 
Sen åkte vi till Ölseruds kulturlada, där köpte jag lite grönsaker, jag tänkte jag skulle göra rotmos. Jag köpte lite mjöl också. 
Vi åkte vidare till Ölseruds bygdegård och vi skulle ta oss lite soppa där, men då hade de slut. Och jag tänkte: Fasen också! Men då, vid Kulturladan, så tyckte jag att jag såg mammas väninna, men då var det hennes syster. De är så lika och jag har inte sett henne på 30 år. Det var lite kul att träffa dem. Jag har bara hört talas om hennes syster och det var ju så länge sen jag träffa dem. 
Vi åkte till Millesviks missionskyrka och tog laxsoppa där, med äppelkaka. Det var riktigt smarrigt, med 100 spänn tog de! På landsbygden – jag tycker det är makalöst, vilka hutpriser de tar. 
Där träffade jag en annan väninna till mamma – ”Är det inte du Gullan?”. ”Jo, det är det”. Då var vi mätta och belåtna och åkte vidare till Boda-nånting hette det. Där titta vi på potatistavlan – det var ju havet och båtar. Det låter väldigt fint och var väldigt trevligt. Vi köpte lite chips där, de brukar ju ha det.
Vi åkte vidare till Trone Hatt. Där fick jag se äppelskalare, den tar till och med bort kärnhuset. Där är ju skitbra och det går ju snabbt att skära dem, om man prickar rätt i hålet. Vi köpte en sån för 160 kr. Vi får testa och se. 
Sen åkte vi ut till Ekenäs, längst ut på Värmlandsnäs. Där tog jag mig en Eriksberg. Vi satte oss och nöjt precis vid Värnen. Det var ju så underbart väder! Vi åkte med cabben neddragen. 
Vi for på lite småvägar hem till mor. Men först gjorde vi en anhalt vid kyrkan, vi skulle titta efter farmor och farfar till min sambo, men vi hittade inte det heller. Jag blev konfunderad – det är tredje gången vi är där och letar, men mamma ska hjälpa oss. När vi kom hem till mor, så fick vi grillad korv med bröd, senap och bostongurka. Det var riktigt gott och smarrigt. Vi satt och prata en stund om allt möjligt. Jag fick lite äpplen, så jag tänkte jag skulle pröva att använda den nya skalaren i morgon. 
Det var en helt underbar lördag på sensommarkvällen och helt underbar att bara kunna komma ut och åka lite. Jag tycker det är gott att komma hem till Värmland. 
Vi stanna också vid ett stenras. Jag var där för sju år sen och tittade på den blå lagunen, kan vi kalla det. Det är väldigt grant, men det är så stökigt runtomkring däruppe. Vi ville testa att leta upp det, det är lite svårt när jag inte varit där på sju år och kan vara svårt att hitta.


stenbråtttet 



potatistavlan 

Ni får ha det så gott!

Inga kommentarer: